Anvelopele reprezintă unul dintre cele mai importante elemente ale oricărui vehicul, fiind singurul punct de contact între mașina dumneavoastră și șosea. Monitorizarea uzurii acestora este esențială pentru asigurarea siguranței, performanței și durabilității atât a anvelopelor, cât și a vehiculului dumneavoastră. De asemenea, în funcție de cum se uzează pneurile, puteți ști dacă mașina dumneavoastră are probleme tehnice. Dacă veți ști să ”citiți” corect aceste semne, veți putea preveni reparații ulterioare costisitoare și depista unele defecțiuni care pot avea consecințe nedorite.
Uzura zimțată
Uzura zimțată a anvelopelor apare atunci când anumite părți ale benzii de rulare se uzează mai rapid decât altele. Aceste tipuri de uzuri pot avea mai multe forme, fiecare dintre ele fiind caracteristice unor probleme specifice. Astfel, dacă studiați cu atenție profilul (desenul) pneului și observați adâncituri zimțate pe marginile benzii de rulare (spre flancurile anvelopei), ar trebui să verificați starea pieselor componente ale suspensiilor, cum ar fi bucșele sau pivoții. Acestea pot apărea și dacă roțile nu sunt echilibrate corespunzător. De asemenea, tot o uzură zimțată, dar existentă doar pe una dintre margini, va fi un semn clar de dereglare a unghiurilor direcției. Totodată, veți putea simți la drum întins și viteze mai ridicate că mașina are un comportament ușor nesigur, de parcă nu ar putea să-și țină corect traiectoria. Abordarea promptă a acestor probleme poate preveni deteriorarea suplimentară a anvelopelor și poate îmbunătăți manevrabilitatea vehiculului dumneavoastră.
Uzura centrală
Dacă veți remarca faptul că partea din mijloc a benzii de rulare se uzează mai rapid decât restul, cel mai probabil aveți de a face cu o presiune de aer prea mare. În această situație, anvelopa calcă mai mult cu partea din mijloc (coama) pe suprafața de rulare decât cu restul suprafeței de contact. La vehiculele dotate cu senzori și indicator de presiune la bord, acest fapt se poate verifica imediat și, cel mai probabil, este imediat evidențiat de către computerul de bord. Dar, indiferent de situație, cel mai bine ar fi să verificați fie cu ajutorul unui manometru fie la o vulcanizare sau o benzinărie dotată cu compresor pentru umflarea roților. Totodată trebuie precizat că o presiune prea mare conduce la scăderea gradului de confort în interior și la o uzură accelerată a suspensiilor.
Uzură pe margine
Dacă din contră, centrul anvelopei apare mai puțin uzat decât părțile laterale ale benzii de rulare, aveți de a face cu o presiune prea scăzută de aer. Chiar dacă aceasta va avea beneficiul de a crește confortul în mașină la trecerea peste denivelări, va duce la costuri de exploatare mai mari. O roată umflată sub valoarea recomandată de producător va avea o rezistență la înaintare mai mare ceea ce, implicit, va duce la o creștere a consumului de carburant. De asemenea, în cazul unei frânări bruște, la fel ca și în cazul anvelopelor supra-umflate, distanțele de oprire vor crește. Pentru remedierea acestei probleme mici dar care poate avea implicații mari, tot ce trebuie să faceți este să ajungeți fie la o vulcanizare fie la o benzinărie dotată cu compresor, sau să umflați singuri roata în parcare și să verificați presiunea la rece cu un manometru.
Uzură pe margine
Dacă veți constata că anvelopele sunt uzate doar pe o singură margine, cel mai probabil aveți de a face cu o dereglare a unghiurilor direcției. Studiați cu atenție modul în care acestea sunt uzate pentru a nu lăsa loc de interpretări. Felul în care sunt uzate vă pot spune și alte lucruri. Spre exemplu, dacă observați urme de frecare dinspre exterior spre interior, în linii ușor oblice, s-ar putea mașina să fie în regulă, dar stilul de condus să nu fie corespunzător. Abordarea virajelor duce de regulă la acest simptom, mai ales la vehiculele dotate cu suspensii tip McPherson pe puntea față și semiindependente pe puntea spate. Dacă totuși vă știți că nu faceți astfel de excese, o verificare a unghiurilor (pe ambele punți la vehiculele cu suspensii independente pe ambele punți) ar fi benefică. Oricum, această verificare trebuie făcută cam o dată la 10.000 de kilometri. În plus, trebuie știut că unghiurile corecte asigură o ținută de drum mai bună decât atunci când acestea sunt dereglate.
Uzură pătată
O situație mai dificil de depistat este aceea a uzurilor pătate, când banda de rulare prezintă zone mai tocite dar nu pe toată lățimea ei ci din loc în loc, ca niște pete. Acestea deja nu mai apar nici ca urmare a presiunii incorecte și nici a unghiurilor dereglate. Cel mai ades este vorba despre defecțiuni ale sistemului de suspensii, cum ar fi amortizoare sau pivoți uzați, bucșe cu cauciuc îmbătrânit, etc. În această situație, roata tinde să „țopăie” pe asfalt, mai ales la frâne și în special pe zonele de frânare unde există denivelări în asfalt. Practic, anvelopa ajunge să nu mai mențină un contact permanent cu solul și să ajungă să se uzeze excesiv când ajunge la suprafața de rulare, după o asemenea „țopăială”. Totodată, aceasta poate fi și o consecință a unei roți dezechilibrate, fapt ce poate fi constatat și de la volan. Dacă în timpul rulajului la viteze extraurbane sau de autostradă simțiți ca o bătaie în volan sau în podeaua mașinii deși asfaltul este neted, cel puțin una dintre roți este dezechilibrată. Ignorarea acestor semne poate duce la costuri mai ridicate de exploatare a mașinii deoarece după un anumit nivel de uzură pătată, anvelopa este compromisă și trebuie înlocuită.
Prin urmare, se recomandă să verificați cel puțin o dată pe săptămână aspectul anvelopelor mașinii dumneavoastră. Pentru puntea față, puteți braca maxim într-o direcți sau cealaltă pentru a inspecta cât mai mult din calea de rulare. La puntea spate este ceva mai dificil, dar nu imposibil. De asemenea, puteți să treceți cu palma peste banda de rulare și sesiza dacă mâna vi se „agață” de diverse neregularități. Ulterior puteți face o vizită la un centru specializat de anvelope unde, mulțumită aparaturii existente, să se tragă o concluzie. Nu uitați, însă, cel mai simplu este să preveniți astfel de situații având grijă să aveți tot timpul anvelopele umflate la presiunea nominală recomandată de producător, și verificând periodic echilibrarea roților și aliniamentul geometriei suspensiei.